http://mehrangoli64.ParsiBlog.com | ||
فیلم «همسر» محصول سال 1372 است. این فیلم داستان زن و شوهری است که در شرکتی کار میکنند که رئیس شرکت به جرم اختلاس دستگیر میشود. مرد هم که معاونت شرکت را به عهده دارد، مطمئن است او را به ریاست شرکت انتخاب خواهند کرد، ولی هیئت امنا همسر او را برمیگزیند. مرد که تحمل ریاست همسرش را ندارد مشکلاتی در محل کار و در نتیجه خانواده به وجود میآورد. نسرین مقانلو، سیروس ابراهیمزاده، حسین محب احری و سیامک اطلسی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم مهدی فخیمزاده است. فیلم در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در رشته بهترین بازیگر زن معتمدآریا برنده سیمرغ بلورین شد، فیلمنامه فیلم مورد تقدیر قرار گرفت و صدابرداری آن که کار بهمن حیدری بود نیز برنده سیمرغ بلورین شد. مهدی هاشمی در رشته بهترین بازیگر مرد و محمود کلاری در رشته بهترین فیلمبردار نامزد سیمرغ بلورین شدند. فیلم در چندین جشنواره بینالمللی نیز به نمایش درآمده است. [ شنبه 91/7/29 ] [ 10:33 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
روز 13 اکتبر در دوبی، یک میهمانی شام باشکوه و مجلل تحت نام Jaeger-LeCoultre در یکی از قصرهای دوبی و در راستای جشنواره فیلم ابوظبی برگزار شد.گلشیفته فراهانی همراه با برخی شیوخ عرب نیز عکس یادگاری انداخت.
[ شنبه 91/7/29 ] [ 10:8 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
جای سوال است که این نمادها قرار است چه چیز را به مخاطب القاء کند؟ آیا قرار است که به هر قیمتی تماشاگر را به سالن نمایش بکشانیم. در ماههای اخیر واکنشهای مختلف نسبت به فیلمهایی چون زندگی خصوصی، گشت ارشاد و فیلمهایی با موضوع خیانت موید حساسیت این موضوع در جامعه ماست. واکنشهایی که گاه تا نمازجمعه تهران و شهرستانها نیز رفته و عکس العمل فعالان فرهنگی کشور را نیز برانگیخته است. این عکس العمل ها به وضعیت کنونی فرهنگی محدود نمی شود، پیش از این فیلمهایی مثل آدم برفی، شوکران، نوبت عاشقی و… نیز مورد اعتراض قرار گرفته بودند. در این میان شاید تئاتر کمتر از سایر هنرهای نمایشی در معرض دید عموم و اعتراضات خواص قرار گرفته باشد. از واکنشها به نمایش یک گروه آلمانی در دوره اصلاحات که بگذریم کمتر به نمونههایی بر میخوریم که توانسته باشد حساسیتی را در میان قشر ارزشی و فرهنگی جامعه ایجاد کرده باشد. مدتی است که دو نمایش “خدای کشتار” نوشته یاسمینا رضا و به کارگردانی مصطفی کوشک جلالی و “آوازخوان طاس” نوشته اوژن یونسکو و کارگردانی بهمن معتمدیان به ترتیب مهمان سالن اصلی تاتر شهر و تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر هستند. نمایشهایی که محور اصلی آن حضور زوجهای جوان و نسبتا جوان و ارتباط میان آنهاست. در نمایش “خدای کشتار” رابطه دو زوج را که بخاطر دعوای پسرانشان با هم مجادله می کنند میبینم. آدمهایی که خودشان مشکلات اساسی اخلاقی و فرهنگی دارند اما پشت نقاب رفاه و ثروت پنهانش کرده اند. نمایش آشکار نوشیدن شراب در تئاترها و بعضی از فیلمهای سینمایی سالهای اخیر، امری است که ظاهرا باید با آن کنار بیاییم. اتفاقی که در نمایش “خدای کشتار” هم از آن بی بهره نیستیم! تمایل همسران این دو زوج به صورت ضربدری به یکدیگر از نکات قابل تاملی است که در این نمایش دیده می شود. نکته ای که بصورت بدیهی تر در “آواز خوان طاس” مشهود است. اینجا هم با دو زوج و یک آتشفشان طرفیم. البته نباید از نقش مری (با بازی امید روحانی) و با آن پوشش خاص(!) نیز غافل شویم. دکور نمایش “آوازخوان طاس” بسیار جای تامل دارد. استفاده از گوی هایی که به شکل خاص در کنار هم از سقف آویزان شده است باز هم می تواند همان قصه نمادها باشد اما جای سوال است که این نمادها قرار است چه چیز را به مخاطب القاء کند؟ آیا قرار است که به هر قیمتی تماشاگر را به سالن نمایش بکشانیم. حضور بازیگران مشهور سینما و تلویزیون دستاویزی برای آشتی دادن مخاطبان با تئاتر بوده. شگردی که تا حدودی توانسته باعث پر شدن سالنهای نمایش شود اما ظاهرا قرار است با استفاده از دکور، لباس بازیگران و دیالوگهای جنسی مردم را از پای ماهواره و شبکه های متعدد صدا و سیما به این سالنها هدایت کنیم. استفاده از نماد و استعاره در هنرهای هفتگانه (یا هشتگانه!) امری طبیعی و یا گاهی لازم است. نمادهایی که به کمک نویسنده، نقاش، شاعر و یا کارگردان می آید تا به او در امر انتقال پیام کمک کند. در سالهای اخیر استفاده از الفاظ و حرکات رکیک و سکس پنهان در سینما و تلویزیون ما دیده شده است. نکته ای که دلسوزان فرهنگی کشور را وادار به واکنشهای مختلف کرد اما تاثیر بسزایی در کاهش آن که نداشت، سبب لوث شدن این پدیده شد. استفاده از افعال دو پهلو، استفاده و اشارات ابزاری از اعضای بدن و انگشتان دست و نیز بازی کردن با واژههایی که در عرف جامعه معانی دیگری پیدا کرده است از روشهایی بود که فیلمسازان برای حتی فروش بیشتر فیلمهایشان استفاده می کردند! این ترفند اما برای مخاطبان پیگیر هنر نمایش، چیز تازه ای نبود. چه بسیار نمایشنامه هایی که با درونمایه جنسی و استفاده از همین شوخیها، پیش از این روی صحنه رفته بود و به واسطه مخاطبان محدودش از گزند این عکس العمل ها در سلامت بودند. در ذم این روشهای جذب مخاطب و نیز بیماری تئاتر در سالهای اخیر بسیار نوشته و گفته شده است. اما نکته مهم، نوع برخورد با این بی اخلاقی هاست. مسئولان فرهنگی ما سالهاست که به پاک کردن صورت مساله عادت دارند. اما گذشت زمان نشان داده است که این برخوردها بازدهی که نداتشه است هیچ، اثرات مخرب تری هم به دنبال داشته است که به نمایش در آمدن همین تئاترها موید این نکته است. هر چند که می دانیم متن نمایش به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است و این نمایشها با کسب مجوز لازم روی صحنه می رود، منتظر می مانیم تا برای یکبار هم که شده با یک پدیده فرهنگی، برخوردی فرهنگی شود. حتی اگر کسی مسئولیت این نابسامانیهای فرهنگی را برعهده نگیرد باز هم این روزها شاهد کشتار اخلاق توسط آوازخوانهای طاسی هستیم که از کاروان خورشید جا ماندهاند. [ شنبه 91/7/29 ] [ 9:1 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 12:3 عصر ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
کره ای ها با یک شخصیت جدید به تلویزیون ایران می آیند تا شاید این بار هم بتوانند مخاطبان ایرانی را با خود همراه کنند. به گزارش خبرآنلاین، پس از «یانگوم»، شخصیت محبوب سریال «جواهری در قصر» و «جومونگ»، شخصیت اصلی سریال «افسانه جومونگ» کره ای ها این بار با یک سریال 60 قسمتی به شبکه سوم سیما می آیند.
این سریال «دونگ یی» نام دارد و محصول سال 2010 کمپانی MBC کره جنوبی است. سریالی که قرار است دوباره از شرق آسیا به تلویزیون ایران بیاید، به نوعی در ادامه سریال هایی چون «سال های دور از خانه»، «روزهای زندگی» و «جواهری در قصر» قرار دارد.
[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 8:56 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
تاثیر هنر بر افراد برهیچ کس پوشیده نیست و شاید یک جمله زیبا یک شعر دلنشین، یک عکس و نقاشی زندگی ما را دگرگون کند. دیالوگ های فیلم ها هم بخش هایی از یک اثر هنری هستند که بسیار تاثیر گذارند. علی حاتمی اما جایگاه ویژه ای در این باب در سینمای ما دارد. علی حاتمی نابغه سینمای ایران است. کسی که گفته ها و دیالوگ هایش ضرب المثل شده اند. حتی برخی اوقات ما جمله ای را به کار می بریم که گوینده و مرجعش را نمی دانیم اما دوستش داریم و به ما انرژی مثبت می دهد. از این به بعد دقت کنید شاید دارید دیالوگ یکی از فیلم های حاتمی را که از زبان یکی از بازیگرانش گفته شده به کار می برید. دراین ایمیل برخی دیالوگ های بسیار معروف آثار حاتمی که کلید راه موفقیت هستند و عجیب بردل و جان می نشینند برای شما انتخاب کرده ایم: علی حاتمی در فیلم کمالالملک از زبان استاد نقاش میگوید: من آرزو طلب نمیکنم، آرزو میسازم. دیالوگی به یاد ماندنی از فیلم حاجی واشنگتن (1361): آیین چراغ، خاموشی نیست دیالوگ آخر امیرکبیردر سلطان صاحبقران در حمام فین کاشان: مرگ حق است ولی به دست شما بسی مشکل، اما شوق از میان شما رفتن مرگ را آسان میکند. دیالوگ امین تارخ در فیلم دلشدگان که با صدای جاودانه استاد شجریان همراه است: در طریقت ما شرط اول تر دامنی است و آدم خیس هراس بارون نداره! یکی از دیالوگ های بیادماندنی فیلم مادر: شب رو باید بیچراغ روشن کرد. مظفرالدین شاه در فیلم کمال الملک: همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید. باز هم در فیلم کمال الملک، ناصرالدین شاه خطاب به مدیر مدرسه هنر میگوید: هنر مزرعه بلال نیست که محصولش بهتر شود از ستارههای آسمان هم یکی میشود کوکب درخشان، الباقی ای، سوسو میزند حبیب آقا در آخرین دیالوگ فیلم سوته دلان: همه عمر دیر رسیدیم . «کمیته مجازات، جایی که میگوید: این ملت خواب، این ملت بنگی و افیونی و خواب (علی حاتمی برگذشتگان ما خرده میگیرد که چرا به جای مبارزه، عقب نشستند و اسیر افیون شدند.». در «حسن کچل» دیالوگ بسیار زیبایی به یادم هست: شاعر و تاجر که با هم فرق نداره، تاجر ورشکسته شاعر میشه، شاعر پولدار میره تاجر میشه! ناصرالدین شاه در کمال الملک: برای آمدن به چشم نقاش،باید درچشم انداز بود. کار جهان به اعتدال راست میشود. اتابک بدش نیاید، ما که صدراعظم مثل بیسمارک نداریم . [ یکشنبه 91/7/23 ] [ 9:6 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
[ جمعه 91/7/14 ] [ 12:35 عصر ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
مراسم اهدای جوایز سینمایی نیکی کریمی به موزه سینما در حالی برگزار شد که اتفاقی عجیب و غیراخلاقی در این مراسم باعث بهت و تعجب حاضران شد. نیکی کریمی بدون این که توجهی به نحوه انعکاس این مطلب در جامعه داشته باشد، عزت الله انتظامی را در آغوش گرفت.
گفتنی است هیچ کدام از خبرگزاری رسمی کشور که این مراسم را پوشش می دادند حاضر به انتشار تصاویر این اقدام عجیب نبودند!
[ جمعه 91/7/14 ] [ 12:17 عصر ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
مارال فرجاد و همسرش [ چهارشنبه 91/7/12 ] [ 11:19 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
لادن طباطبایی به همراه پسر و دخترش [ چهارشنبه 91/7/12 ] [ 11:16 صبح ] [ مهران گلی ]
[ دلگویه های شما () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |