شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
اين اتاق جهت مسائل روزمره سياسي واجتماعي ايجاد شده از دوستان عزيز خواهشمند است اگر مطلب سياسي واجتماعي داريد به اشتراك بگذاريد

پيام‌هاي اتاق

درب کنسرو بازکن برقی
+ تنها زن شهيده کربلا
امام حسين (ع) خطاب به ام‌ّ وهب‌ فرمودند: «به خاطر حمايت از اهل بيت من‌، به پاداش نيک نايل مي‌شويد، به سوي زنان بازگرد، رحمت خداوند بر شما باد، بر تو جهاد نيست‌». واقعه عاشوراي سال 61 هجري، يكي از مهمترين حوادث تاريخ بشمار مي رود و به سبب اهميت فوق العاده است كه اين واقعه از جهات گوناگون مورد دقت و بررسي قرار گرفته؛
شايد بتوان گفت كه در ميان همه ي اين بررسي ها و دقت ها به نقش زنان كمتر توجه شده است و اين درحالي است كه زنان چه قبل از عاشورا و چه در روز عاشورا و چه بعد از روز عاشورا نقش بسيار مهمي داشته اند. رشادتها و از خود گذشتگي هاي بانوان در كاروان حسيني از مدينه تا مدينه آنقدر بزرگ و درس آموز است كه هر انساني را به فكر فرو مي برد. ام‌ّ وهب‌، همسر عبدالله بن عمير کلبي بود و در کوفه مي‌زيست‌.
وقتي شوهرش تصميم گرفت براي ياري سيدالشهداء شبانه از کوفه به کربلا برود، اصرار کرد تا او را نيز همراه خويش ببرد. آنها شبانه به ياران امام پيوستند. روز عاشورا وقتي شوهرش به ميدان رفت‌، او نيز چوبي به دست گرفت و عازم ميدان شد، اما امام جلوي او را گرفت و فرمود: «بر زنان جهاد نيست‌». پس از آنکه شوهرش به شهادت رسيد، خود را به معرکه رساند و به پاک کردن خون از چهره او پرداخت‌، شمر، غلام خود را فرستاد.
آن غلام‌، با گرزي که برسر آن بانوي رشيد کوبيد، او را هم شهيد کرد. فرزند ام‌ّ وهب نيز در عاشورا به شهادت رسيد، مادرش روز عاشورا از مشوقان او بود تا به جانبازي و فداکاري بپردازد. وقتي وهب (پسر او) پس از مقداري جنگيدن‌، نزد مادر برگشت و گفت‌: آيا راضي شدي‌؟ مادرش گفت‌: وقتي راضي مي‌شوم که در رکاب حسين به شهادت برسي‌.
دوباره رفت و جنگيد تا شهيد شد. ام وهب‌، اولين زني بود که از سپاه حسين بن علي به شهادت رسيد و تنها زن شهيد در کربلا بود. امام حسين (ع) خطاب به ام وهب فرمودند: «جزيتم من اهل بيتي خيراً ارجعي الي النّساء رحمک الله فقد وضع عنک الجهاد» «به خاطر حمايت از اهل بيت من‌، به پاداش نيک نايل مي‌شويد، به سوي زنان بازگرد، رحمت خداوند بر شما باد، بر تو جهاد نيست‌».
ساعت ویکتوریا
گروه مسايل روز سياسي واجتماعي
vertical_align_top