ابزار وبلاگ

باستانی وعکس قدیمی شهرستان بجنورد - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User

 

[ سه شنبه 92/2/24 ] [ 9:43 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
خبرگزاری مهر: جاری شدن آب در زاینده رود پس از ده ماه باعث شادی مردم اصفهان گردید.





[ چهارشنبه 92/1/21 ] [ 3:45 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]


 
 
در روزهایی که قیمت خودروها سر به آسمان ساییده، رفته ایم سراغ خودرویی ارزان و بی دنگ و فنگ که بخشی از خاطره مشترک بیشتر ایرانی هاست.
 

یک خودروی جمع و جور، ارزان و کم دردسر که با تمام ضعف هایش، آن قدر دوست داشتنی بود که کسی از داشتنش خاطره بدی یادش نمانده باشد. یک «ژیان» بود و کلی قابلیت منحصر به فرد. از کوچک و کم جا بودنش گرفته تا کمک فنرهای عجیب و غریب و موتور دوسیلندره و سیستم خنک کننده و بخاری سرخودی که هوای گرم موتور را می فرستاد داخل اتاق تا سرنشینانش را در روزهای سرد، گرم کند.از همه جالب تر و خاطره انگیزتر، دنده اش بود که به جای بالا و پایین شدن، جلو و عقب می رفت. در یک مسیر افقی و وسط مسیر راهش را پیدا می کرد و دنده به دنده می شد. دهه شصتی ها ژیان را با «قرقی» معروف سریال چاق و لاغر می شناسند. ژیانی که بدون راننده حرکت و توقف می کرد و یک خودروی هوشمند بود. شاید اصلا به خاطر همین ویژگی‌ها باشد که یک ماشین نسبتا ضعیف، ارزان و کوچک، هنوز لبخند شیرینی روی لبان کسانی می نشاند که یادی از ژیان کرده باشند.ژیان، روزگاری آن قدر به زندگی مردم راه یافته بود که برایش ضرب المثل ساختند و قانون نانوشته روابط باجناق ها را به زبانی دیگر معرفی کردند:"ژیان، ماشین نمی شه. باجناق، فامیل"

 

ژیان از کجا آمد؟

کارخانه سیتروئن در فرانسه، جایی بود که در سال 1967 برای اولین بار، این خودرو را به بازار عرضه کرد.خودرویی که ما به نام ژیان می‌شناسیم، نامش «Dyane» است. دایان را بر پایه شاسی و پیشرانه خودروی نسل قبلش یعنی «CV2» ساخته بودند. شاید بهتر آن‌که بگوییم او یک مدل تغییر چهره از نسل قبل است. دایان یا همان ژیان، حاصل تلاش شرکت سیتروئن برای رقابت با غول رقیب هم‌وطنش یعنی کمپانی خودروسازی«رنو» بود. شرکتی که رنو 4(مدل قبلی رنو 5) را تولید کرده بود و دایان قرار بود رقیب آن باشد.

دایان با موتورهای 435 و 602 سی‌سی دو سیلندر تخت هواخنک به بازار آمد. خودرویی که در نوع 602 سی سی اش حدود 35 اسب بخار نیرو تولید می کرد و جالب این که با همین قدرت اندک سرعتش به 118 کیلومتر در ساعت هم می‌رسید.آن هم به واسطه وزن بسیار کم خودرو.فقط 570 کیلوگرم. مصرف دایان هم حیرت انگیز بود. تنها 5 لیتر در هر100 کیلومتر. باک دایان ظرفیت 30 لیتر بنزین را داشت. جعبه‌دنده چهار حالته دایان با آن فرم خاص تعویض فشاری و ترمز دستی‌ که چرخ‌های جلو را قفل می‌کرد هم از جمله ویژگی های جالب دایان بود.

سیستم تعلیق دایان، هنر سازندگانش را کامل می کرد.سیستمی که هنوز هم یکی از عجایب مهندسی مکانیک به شمار می رود.فنرهای مستقل برای هر چرخ که به بازوهایی ضربدری متصل بودند، بهترین جاذب ضربه و دافع فشار کابین شدند. قابلیتی که حتی شرکت عظیمی مثل مرسدس بنز را به تکاپو انداخت. با دست‌کاری در یک شفت مرکزی، می‌شد ارتفاع خودرو را به دلخواه کم و زیاد کرد. به همه این ها اضافه کنید مرکز ثقل پایین دایان را که باعث شده بود تا حتی در صورت چرخش‌های شدید، واژگونی یا همان چپ‌‌شدگی رخ ندهد.

 

دایانی که ژیان شد

سال 1347 وقتی اولین محموله خودروهای دایان فرانسوی به ایران رسید، ایرانی ها نام دایان فرانسوی را «ژیان» گذاشتند. لقبی که معمولا و در حکایت های ایرانی ، لقب شیرها بود و به معنای خشمگین و درنده.  ژیان اما بر خلاف ظاهر ترسناکش قلبی مهربان داشت و همین دوست داشتنی ترش می کرد.
 


 

اما ژیان‌های ایرانی همه Dyane نبودند.ژیان هایی که برای مونتازبه ایران آمده بودند چند نوع بودند. نام اصلی مدل پیکاپ Méhari و مدل واگن در اصل سیتروئن Acadiane بود.
 


 

ژیان های ایرانی حتی کولر هم داشت.با سیستمی شبیه کولرهای آبی خانگی. پوشال‌هایی پشت داشبورد تعبیه شده بودند که با ریختن آب یا قرار دادن گونی یخ با عبور جریان هوا، باعث وزیدن باد خنک ملایمی می‌شد.برای روزهای سرد سال هم ژیان یک همراه وفادار بود.  بخاری داشت. یک بخاری که البته گرمایش همان هوای گرم داخل موتور بود.ژیان ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم داشت.  یک هندل در جلو ماشین که در مواقعی که استارت کار نمی کرد می شد با چرخاندن آن به صورت دستی موتور ماشین را روشن کردارتفاع چراغهای جلو را تنظیم کرد.به همه این ها اضافه کنید سقف جمع شونده برزنتی و قابلیت درآوردن صندلی های ژیان و استفاده به عنوان نیمکت در پیک نیک ها و سفرهای تفریحی.
 


 

با همه این ویژگی ها می شد حدس زد ژیان  به راحتی جایش را به سرعت در میان ایرانی ها باز می کند.طوری که تا سال 1359 که تولید ژیان هم زمان با ماههای آغاز جنگ تحمیلی و به دلیل فشار اقتصادی ارز بری متوقف شد، حدود یک میلیون و 444 هزار و 583 دایان، 253 هزار و 393 آکادین و 144 هزار و 953 دستگاه مهاری ایران تولید و فروخته شد


[ یکشنبه 91/12/27 ] [ 8:31 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شــــــما یادتـــــــون نـــــمیاد ! - نوستالژی های زمان ما !

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/1.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/2.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/3.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/4.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/5.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/6.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/7.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/8.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/9.jpg

http://up11.persianfun.info/img/91/11/shoma%20yadetoon%20nemiad/10.jpg

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/11/11 ] [ 11:46 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 "صراط" صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق پیش از انقلاب طی سفری به کشورمان برای تبادل نظر با مقامات ایرانی، سفری هم به مشهد مقدس داشت. این عکس صدام را نشان می دهد که در حال نماز خواندن به شیوه اهل سنت در حرم علی ابن موسی الرضا (ع) است.

 

 
 

[ سه شنبه 91/10/26 ] [ 8:28 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

افکارنیوز: در عکس زیر محمدعلی کلی را در کنار شعبان بی‌مخ می بینید.

 



[ سه شنبه 91/10/26 ] [ 8:19 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

21

 

 

22

 

 

23

 

مظفرالدین شاه و شکار پلنگ …

24

 

 

25

 

احمدشاه و شکار پلنگ …

26

 

 

———————–

 


[ یکشنبه 91/10/10 ] [ 9:40 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 

 
 
اشرف پهلوی در حال بازدید از سازمان زنان ایران
 
 
 
 
اشرف پهلوی در حال گفتگو با یکی از مقامات دولتی
 
 
 
اشرف پهلوی در جمع گروهی از مقامات در فرودگاه
 
 
 
 
 
عرش نیوز

[ پنج شنبه 91/10/7 ] [ 12:16 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

150511 پادشاهی در ایران با 189 همسر و 144 پسر

پادشاهی در ایران با 189 همسر و 144 پسر

فتحعلی شاه قاجار دومین شاه از دودمان قاجار بود که به مدت 36 سال و 8 ماه فرمانروایی کرد. محل تولد فتحعلی شاه شهرستان دامغان است در کوچه ای که بموجب این تولد همچنان بنام کوچه مولود خانه مشهور عام می باشد.
کریمخان زند پس از سرکوب شورش محمد حسن خان قاجار در شمال ایران دو پسر وی به نام های آغامحمدخان و حسینقلی خان را مورد لطف و نوازش خویش قرار داد. وی محمدخان را با خود به شیراز برد و حکومت دامغان را نیز به برادر دیگر حسینقلیخان سپرد. وی فرزند حسینقلی خان جهانسوز برادر جوانتر آغامحمدخان قاجار بود. فتحعلی شاه پس از کشته شدن عمویش آغامحمدخان به پادشاهی رسید. زیرا آغا محمد خان فرزندی نداشت.
نام اصلی فتحعلی شاه بابا خان بود ولی به هنگام تاجگذاری نام فتحعلی را که نام نیای خود فتحعلی خان قاجار بود برای خود برگزید. فتحعلی شاه در سالهای اول حکومت خود، به سرکوبی مخالفان مشغول شد. جنگ های ایران و روسیه در دوره قاجار که به جدا شدن سرزمینهای قفقاز از ایران انجامید در زمان این پادشاه رخ داد.
می توان گفت که روند پاره پاره شدن خاک ایران با پادشاهی او آغاز شد. تعداد زنان وی را متفاوت ذکر کرده اند. سرهنگ دروویل فرانسوی 700 و سرهنگ استوارت که یک سال بعد از مرگ او به ایران آمده 100 و بی نینگ 800 و مادام دیولافوا 700 و مارخام 300 و سپهر بیش از هزار یاد کرده اند.
بعضی منابع تعداد همسران وی را 189 همسر به همراه 144 فرزند پسر ذکر کرده اند.(از آنجا که تعداد فرزندان دختر برایش اهمیتی نداشته تعداد دخترانش در تاریخ ثبت نگردیده است) آغامحمدخان که خود ناتوان از زناشویی بود همواره برادرزاده? خود را ترغیب به ازدواج و آوردن فرزند می کرد و برای هر فرزند جدید به او پاداش می داد.


[ چهارشنبه 91/10/6 ] [ 1:17 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

روستای تهران به واسطه برخورداری از مغاک‌ها و حفره‌های زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آن‌ها پناهگاه خوبی برای دولتمردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالا مورد تعقیب مدعیان قرار داشته‌اند.

خیابان انقلاب 1326 خورشیدی


 


[ پنج شنبه 91/9/23 ] [ 12:13 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 53
بازدید دیروز: 244
کل بازدیدها: 3108332
Flag Counter